در حال بارگذاری
  • slidebg1
  • slidebg2
  • slidebg3
  • slidebg4
  • slidebg5
  • slidebg6
گزارش ها و بازدیدهای علمی

مقدمه

مطالعه به عنوان مهمترین بخش از درس خواندن ما، فرآیندی است که عوامل بسیاری از آغاز تا پایان بر کیفیت و نتاج آن تاثیر می گذارند. معمولا دانش آموزان در برنامه ریزی خود توجه کمی به نیازهای مقدماتی مطالعه داشته و توجه خود را بیشتر بر روی تنظیم وقت متمرکز می کنند ، در حالیکه این نیازها بطور مستقیم یا غیر مستقیم در نتایج مطلعه ما موثرندو

آفت های مطالعه به شرح زیر می باشند

بلند خوانی

اصولا برای فهم مطلب دو راه وجود دارد:

الف:دیدین معنی کردن یعنی دریافت معنی بلافاصله پس از دیدن کلملت و عبارات.
ب:دیدین گفتن معنی کردن یعنی دریافت معنی پس از از دیدن و تلفظ کردن کلمات و عبارات
روش دوم را بلند خوانی می نامند که روش نا مطلوب برای مطالعه است زیرا موجب خستگی شده و مدت زمان مفید مطالعه شما را کاهش می دهد .
سرعت مطالعه در این روش 250 تا 300 کلمه در دقیقه است ولی در روش صامت خوانی سرعت مطالع سه برابر بلند خوانی است . بلند خوانی به علت ایجاد سرو صدا باعث برانگیختگی ،تحریک اعصاب و خستگی خواننده می شود با قراردادن یک مداد در دهان می توان این عادت مزاحم را برطرف نمود.

کلمه خوانی

در این روش نگاه شما متوجه تک تک کلمات می شود این روش سرعت مطالعه را کند کرده و مانع فهمیدن می شود . اگر تعداد حرکت های مردمک چشم تقریبا برابر تعداد کلمات باشد به طور قطع شما کلمه خوانی می کنید . راه حل این مشکل عادت به عبارت خوانی است.

پر خوانی

دانش آموزان دختر بیشتر از پسران دچار این مشکل بوده و بیش از اندازه مطالعه می کنند . با این روش بیشتر مطالب را حفظ نموده و کمتر می فهومی می خوانیم به همین جهت مطالب زودتر فراموش می شود .
این روش اضطراب زا بوده و ناشی از وسواس بی مورد است . مطالعه با این روش بسیار وقت گیر بوده و باعث خستگی زود رس مغز می شود.

وسواس در مطالعه

دانش آموزان وسواسی پس از خواندن یک مطلب دچار تردید می شوند که آیا آن را خوب فهمیده اند یا نه؟ به دلیل این تردید ، دوباره همان مطلب را می خوانند . اگر مشاهده کردید که پرسشها را بخوبی پاسخ میدهید جایی برای نگرانی وجود ندارد . توصیه می کنیم برای رفع  این مشکل شجاعت به خرج دهید . یک بار تصمیم بگیرید که دیگر مطالب را دوباره خوانی نکنید، با تکرار این تمرین موفق می شوید از وسواس درس خواندن خلاص شوید . اگر وسواس شما شدید بود به یک مشاور مراجعه نمایید .

مطالعه بی وقفه

ساعت ها مطالعه پیوسته و بی وقفه و بدون استراحت کارایی شما را کم می کند . مطالعه یک درس معمولا نباید بیش از 1.5 تا 2 ساعت باشد . حتی اگر احساس می کنید که سرحال هستید ، مطالعه خود را متوقف کنید 10 تا 15 دقیقه استراحت داشته باشید سپس ادامه دهید . مطالعه بی وقفه باعث  خستگی سریع شما شده و جالب است بدانید وطالبی رار دو ساعت بی وقفه خوانده اید زودتر از مطالبی که تا قبل از آن خوانده اید فراموش می کنید .

مطالعه حین راه رفتن

مطالعه طولانی هم زمان با راه رفتن باعث خستگی و کاهش زمان مفید مطالعه  و بازدهی فرد می شود . گام برداشتن و حرکات مداوم کتاب باعث تغییرات پی در پی عدسی چشم برای تطابق فاصله شده و این مسئله باعث خستگی سریعتر چشمها می گردد. هنگام راه رفتن ،فکر شما ناخودآگاه متوجه آن است که پای شما به چیزی گیر نکند ، کی دور بزنید و برگردید ، همه ی اینها تمرکز و یادگیری را کاهش می دهد.

کند خوانی

دو داوطلب را تصور کنید که یکی ار آنها کند می خواند 250 تا 350 کلمه در دقیقه و دیگری دروس را به صورت عبارتی می خواند یعنی سه تا چها برابر سریعتر از فرد قبلی . اگر شرایط یادگیری این دو داوطلب مشابه باشد پس از چند ماه درس خواندن مداوم تفاوت آنها آشکار می شود . سرعت مناسب چیزی بین 400 تا 1000 کلمه در دقیقه است . سعی کنید سرعت خواندن خود را به سطح مطلوب برسانید تا فرصت تکرار و مرور مطالب را داشته باشید.
مطالب کم اهمیت را با سرعت بیشتر و مطالب کلیدی و مفهومی را با فکر ، دقت و تامل بیشتری بخوانید.

آسیب شناسی سه نوع کند خوانی

اول: کند بودن مطالعه ی بیشتر داوطلبان ناشی از آن است که مطالعه آنها همراه با نگرانی ، اضطراب ، تشویش فکری و عدم تمرکز انجام می شود . نداشتن علاقه، خیال پردازی ، دلزدگی و فرسودگی همه سبب کاهش تمرکز حواس در هنگام مطالعه می شود و یادگیری و سرعن خواندن را کاهش می دهد .

دوم:کند بودن مطالعه عده دیگری از داوطلبان مربوط به رعایت نکردن فنون و شرایط مطالع است. بلند خوانی ،خواندن حین راه رفتن ،کلمه خوانی ، برگشت چشم به عقب ،مطالعه بی وقفه ، وسواس و ...  هر یک می تواند به کند شدن مطالع منجر شود.

سوم:کند خوانی گروهی از داوطلبان مربوط  به ضعف دید چشم آنان می شود . اگر نمی توانید به مدت طولانی مطالعه کنید یا چشم های شما زود خسته می شوید یا زمان مطالعه دچار سردرد می شوید ، ضعف بینایی دارید و لازم است به چشم پزشک مراجعه کنید .

مطالعه با وسایل صوتی تصویری

عملکرد مغز و ذهن انسان به گونه ای نیست که قادر باشد توجه و تمرکز خود را همزمان به چند مسئله معطوف کند. وقتی موسیقی گوش می کنید ، بخش شنیداری مغز شما فعال است ، از اینرو بخش شنیداری مغزتان کاملا متمرکز نمی گردد به همین جهت چنین مطالعه ای بازدهی موثری ندارد.




 


شکیبا باشید...